‘Havaya Dair’ felaket senaryoları
2 mins read

‘Havaya Dair’ felaket senaryoları

Seray Şahinler – İklim değişikliğinin sonuçlarını bilimin öngördüğü süreden daha kısa sürede yaşıyoruz. Dünyanın her köşesinde ve Türkiye’de yaşanan iklim krizinin faturasını, sorumluları olarak ağır biçimde ödüyoruz. Kuruyan göller, yanan ormanlar, yok olan alanlar, kayan mevsimler, nesli tükenen türler dahi sorunun boyutuna yönelik farkındalığı oluşturmaya yetmedi. Fakat sanat dünyası yılmadan meselenin hayatiliğine dikkat çekmeye devam ediyor. 

2021’de “İkimcil: Mevsimler Sürüklenirken” sergisini izleyiciyle buluşturan Salt’ın yeni sergisi “Havaya Dair” de bu projelerden biri… Salt Beyoğlu’nda izleyiciyle buluşan “Havaya Dair”, hava kirliliğinin toplumsal ve ekolojik boyutlarını ortaya koyarak materyal, işitsel ve görsel deneyler üzerinden krize yönelik unsurları somutlaştırıyor. Disiplinlerarası tasarım stüdyosu 2050+ tarafından Salt Beyoğlu’nun Forum alanı için tasarlanan “Havaya Dair”, enstalasyon ve müdahaleler aracılığıyla ziyaretçileri havanın maddeselliğiyle ilişki kurmaya teşvik ediyor.

Salt Forum’un girişinde, ince tüllerin geçirgenliği üzerine kodlanan iklim verileri, sorunun görünür-görünmez boyutunu hatırlatıyor. Perdelerin üzerinde yer alan havadaki zehirliliğin yarattığı sonuçlar ses enstalasyonu eşliğinde sunulmuş. Kaotik atmosfer arasında doğa yine kendini hatırlatıyor. Soluduğumuz her bir farklı zehirlilik derecesi, farklı renk perdelerle temsil edilmiş. Salt’ın ikinci katında ise “Havaya Dair”e eşlik eden “Sular, Rüzgârlar, Araziler Arasında”nın gösterim programı devam ediyor.

Sergide gösterilen filmler hava ve toprağı kirliliğin “manzarasını” ortaya koyuyor.

18 Ağustos’a kadar Karimah Ashadu’nun “Plateau (Plato)”, Peter Mettler’in “Petropolis: Alberta Katran Kumullarına Havadan Bakış”, Melanie Smith’in “Maria Elena” gibi filmleri izleyiciyle buluşacak. Videolarda atık havuzları, Bitümü Petrolleştirme Tesisi, açık maden ocakları gibi dünyanın birçok yerinde hava ve toprağı kirleten bileşenleri başında gelen yerlerin bu “manzaradaki” yeri en somut biçimde yansıtılmış. “Havaya Dair” böylelikle hava yoluyla yayılan zehirli maddelerin yanı sıra bu zehirliliğin işaret ettiği toplumsal ve politik sonuçları, yerel ve küresel izlekleri, gezegen ölçeğindeki bağıntıları da irdeliyor.

Garanti BBVA’nın desteği, İstanbul İtalyan Kültür Merkezi iş birliği, Eureko Sigorta ve Jotun’un katkılarıyla gerçekleştirilen sergi, 18 Ağustos’a kadar ziyaret edilebilir.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir